Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / تفاوت بازاریابی و برندسازی


تفاوت بین بازاریابی و برندسازی چیست؟


بیزینس‌‌‌‌ها از بازاریابی و برندسازی برای ایجاد روابط با مصرف کنندگان و افزایش فروش خود استفاده می کنند در حالی که هر دو استراتژی در جهت یک هدف مشترک کار می کنند، استفاده از آنها کمی متفاوت است. درک تفاوت های بین بازاریابی و برندسازی می تواند به ما کمک کند از یکی یا هر دو برای افزایش تبدیل مشتری برای کسب و کار خود استفاده کنیم. در این مطلب به تعریف بازاریابی و برندسازی می پردازیم و شباهت ها و تفاوت های کلیدی این دو را مورد بحث قرار می دهیم.


برندسازی چیست؟


برندسازی عمل شکل دادن به تصویر یک شرکت برای متمایز ساختن خود از رقبا است. این اغلب ترکیبی از عبارات کوتاه مدت و بلندمدت است که برای جذب و حفظ مخاطبان هدف مانند مشتریان استفاده می شود. برندسازی ممکن است از عناصر بصری مانند لوگو، فونت و ترکیب رنگ و لحن نوشتن یا صدا برای ساختن داستان یک شرکت استفاده کند.

شرکت ها از این برند برای ایجاد انتظارات و خاطراتی استفاده می کنند که می تواند بر تصمیم مصرف کننده برای انتخاب محصول یا خدمات خود تأثیر بگذارد. همچنین می تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا ارزش ها و مأموریت یک بیزینس را درک کنند. برخی از عناصر برندسازی عبارتند از:

  • دستورالعمل‌ها: شرکت‌ها مجموعه‌ای از قوانین برای رسیدن به یک هدف خاص استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه افراد تیمشان به یک شکل فکر می‌کنند.
  • تصور: این برداشت مصرف کننده از شخصیت برند ما است که معمولاً از طریق کمپین های بازاریابی ایجاد می شود.

لوگو تصویری است که مصرف کنندگان از شرکت می بینند - گروه تبلیغاتی مثلث
طراحی لوگو

  • لوگو: لوگو تصویری است که مصرف کنندگان از شرکت ما می بینند و ایجاد یک تصویر حرفه ای و به یاد ماندنی از ما برای مشتریان برای ارتباط با آنها مهم است.
  • موقعیت یابی: شرکت ها ظاهر خود را طوری طراحی می کنند که جایگاه خاصی را در بازار اشغال کنند و وفاداری به برند را در مخاطبان هدف ایجاد کنند.
  • هدف: هنگام برندسازی، بیزینس ها آنچه را که برایشان ارزش قائل هستند به اشتراک می‌گذارند و سعی می‌کنند از نظر احساسی با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی چیست؟


بازاریابی مجموعه‌ای از ابزارها، فرآیندها و استراتژی‌هایی است که می‌توانیم از آنها برای ارتقای یک کسب‌ و کار و ایجاد آگاهی از محصولات یا خدمات یک بیزینس از طریق روش‌های مختلف مانند خبرنامه‌های ایمیلی استفاده کنیم. سازمان ها از بازاریابی برای دو هدف کلیدی استفاده می کنند:

  • بازاریابی بین بیزینس ها (B2B): یک سازمان محصول یا خدمات خود را به منظور فروش مجدد یا استفاده در کار خود به کسب و کار دیگری می فروشد.
  • بازاریابی بین بیزینس و مصرف کننده (B2C): یک سازمان محصولات یا خدمات خود را به افراد می فروشد تا در زندگی روزمره از آنها استفاده کنند.

بازاریابی برای ارتباط با مصرف کننده و در نهایت منجر به فروش شود - آژانس تبلیغاتی مثلث
بازاریابی برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان

بازاریابی اقداماتی است که برای ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان انجام می شود که ممکن است در نهایت منجر به فروش شود. یک کسب و کار متناسب به مخاطبانی که به آنها خدمات می دهد و محصولاتی که ارائه می دهد، می تواند این کار را به روش های مختلفی انجام دهد. برخی از انواع بازاریابی عبارتند از:

  • بازاریابی دیجیتال: این نوع بازاریابی شامل پلتفرم های آنلاین مانند پست های رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) می شود.
  • بازاریابی رابطه مند: شرکت ها بر کسب وفاداری مشتری و تعامل طولانی مدت از طریق ایجاد خدمات عالی به مشتریان تمرکز می کنند.
  • بازاریابی کمیابی: بازاریابی کمیابی بر این اصل روانشناختی متمرکز است که افراد چیزی را می خواهند که به دست آوردن آن دشوار است.
  • بازاریابی سنتی: این نوع بازاریابی به روش هایی مانند تبلیغات روزنامه، کارت پستال و تبلیغات رادیویی برای جذب مصرف کنندگان بالقوه اشاره دارد.

چرا تفاوت بازاریابی و برندسازی مهم است؟


درک تمایز بین بازاریابی و برندسازی بسیار مهم است زیرا استراتژی های بازاریابی بدون حضور قوی در برندسازی می توانند کمتر موثر باشند. برند می تواند به ما کمک کند ارتباط قوی با مشتریان خود ایجاد کنیم و اغلب آنها را به شرکت ما باز می گرداند. برندسازی همچنین می تواند به ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان کمک کند که محصولات یا خدمات استثنایی را که بازار‌یابی می کنیم به طور مداوم به آنها ارائه می دهیم.


شباهت برندینگ و بازاریابی- گروه تبلیغاتی مثلث
شباهت برندینگ و بازاریابی

چه شباهت هایی بین بازاریابی و برندسازی وجود دارد؟

برخی از شباهت های بین برندسازی و بازاریابی عبارتند از:


ابزار و مهارت های مورد استفاده


برای برندینگ و بازاریابی، هر دو از ابزارهای مشابهی برای ارائه پیام های خود استفاده می کنند، از جمله سئو و رسانه های اجتماعی، که می تواند به بیزینس ها کمک کند تا به مصرف کنندگان در جایی که هستند دسترسی پیدا کنند همچنین هر دوی آنها به مهارت های بین فردی مانند ارتباط، شوخ طبعی و گوش دادن فعال برای رساندن پیام به مصرف کنندگان نیاز دارند.


تصویر سازی کاربردی


برای اهداف بازاریابی و برندسازی، بیزینس ها معمولاً از یک تصویر باید استفاده کنند که در ذهن مخاطبان بیاد بماند. این یک تصویر باید یک تصویر منسجم از شرکت ایجاد کند تا بتواند به راحتی برای مصرف کنندگان قابل تشخیص باشد. با انجام درست تصویر سازی زمانی که افراد اسم بیزینس ما را بشنوند تصویری از ما در ذهن آنها نقش می بندد.


تفاوت بازاریابی و برندسازی - گروه تبلیغاتی مثلث
تفاوت بازاریابی و برندسازی

استفاده از استراتژی ها


بازاریابی و برندسازی هر دو از استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف خود برای بیزینس استفاده می کنند. تمرکز بازاریابی بر افزایش فروش است، در حالی که برندسازی بر افزایش شناخت و وفاداری سازمان و یا بیزینس تمرکز دارد (تفاوت بازاریابی و برندسازی).

این استراتژی‌ها اغلب با هم همپوشانی دارند، زیرا هم بازاریابی و هم برندسازی به سمت یک هدف مشترک کار می‌کنند. یکی از راه‌های انجام این کار، هدف قرار دادن نیازهای عاطفی مصرف‌کننده است که می‌تواند به ما کمک کند نشان دهیم که به مشتری اهمیت می‌دهیم و وفاداری مشتری را ایجاد می‌کنیم.


چه تفاوت هایی بین بازاریابی و برندسازی وجود دارد؟

در حالی که هر برندینگ و مارکتینگ هر دو اهداف مشابهی دارند اما نتایج نهایی متفاوتی دارند. در اینجا چند تفاوت بازاریابی و برندسازی وجود دارد:


ترتیب زمانی در مقابل سلسله مراتبی


کمپین های بازاریابی پس از تکمیل استراتژی برند خود توسط یک بیزینس اتفاق می افتد. این به این دلیل است که آنها بتوانند کمپین خود را با تصویر سازمان خود و مشتریانشان هماهنگ کنند. هنگامی که یک شرکت برند خود را ایجاد کرد و آنچه را که می خواهد به بازار ارائه دهد شناسایی کرد، می تواند تلاش های بازاریابی برای محصولات یا خدمات خاص را آغاز کند.


بازاریابی برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید - آژانس تبلیغاتی مثلث
بازاریابی برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید

خلاقانه در مقابل منطقی


بازاریابی فرآیندی منطقی تر از برندینگ است (تفاوت بازاریابی و برندسازی) زیرا استراتژی هایی را برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید برنامه ریزی می کند. برندینگ خلاقانه تر است و بر جزئیاتی مانند طرح رنگی که بیزینس آنها استفاده می کند تمرکز می کند.

از آنجایی که برندینگ حضور یک بیزینس را ایجاد می‌کند، زمان بیشتری را صرف فکر کردن درباره تصویری که بیزینس ارائه می‌دهد، می‌کند در حالی که مارکتینگ بیشتر بر تلاش برای ترغیب مصرف‌کنندگان به انجام یک عمل خاص متمرکز است.


چرا در مقابل چگونه


برندسازی به این معناست که چرا مصرف کنندگان باید محصولات یا خدمات ما را بخرند و بازاریابی به این معناست که چگونه بیزینس ها خدمات و محصولات خود را به مصرف کنندگان ارائه می دهند یا توجه مصرف کننده را جلب می کنند و آنها را برای خرید تحت تاثیر قرار می دهند.

بیزینس ها از برندسازی برای حفظ توجه و وفاداری مصرف کننده خود و ایجاد تصویری کلی از محصول یا خدمات یک بیزینس استفاده می کنند.


میزان سطح در مقابل عمق


بازاریابی به طور خلاصه شخصیت یک بیزینس را از طریق نحوه ارائه پیام خود توضیح می دهد. برندسازی عمیق تر می شود و پیام و اهداف کلی ما را شامل می شود. بر خلاف بازاریابی که به جای کارهای درونی، بر توسعه محصول تمرکز می کند، به درون گسترش می یابد، و کارهای سازمان را در بر می گیرد (تفاوت بازاریابی و برندسازی).


بازاریابی و برندینگ - گروه تبلیغاتی مثلث
بازاریابی و برندینگ

کوتاه مدت در مقابل بلند مدت


برندینگ به طور مداوم رخ می دهد، در حالی که یک استراتژی بازاریابی ممکن است فقط یک بار رخ دهد یا برای تطبیق با مصرف کنندگان تغییر کند به همین دلیل، برندینگ بیشتر بر روی هدف بلندمدت بیزینس متمرکز است، در حالی که بازاریابی کوتاه مدت تر است.

به عنوان مثال، یک شرکت تولید کننده کفش ممکن است برند خود را به عنوان یک پیشرو در پوشاک ورزشی بسازد، اما در کوتاه مدت روی ترویج یک خط تولید کفش ورزشی جدید تمرکز کند.


تغییر در مقابل ثبات


روش‌های بازاریابی اغلب متناسب با صنعت و گرایش‌های فرهنگی رشد می‌کنند و شامل تاکتیک‌هایی می‌شوند که برای مخاطب خاصشان مؤثرتر است. برندینگ معمولاً در طول زمان با ارجاع مداوم به اهداف و ارزش‌های یکسان باقی می‌ماند. اگرچه برخی از بیزینس ها ممکن است در حین رشد، برند خود را تنظیم کنند، اما برند آنها همچنان یک ماموریت اصلی را در بر می‌گیرد.

به عنوان مثال، یک کتابفروشی ممکن است برند خود را تغییر دهد تا تنوع بیشتری را در آن منطقه هدف قرار دهد، اما همچنان ماموریت خود را برای ارائه محصولات با کیفیت بالا حفظ کند.

مطالب مرتبط:

Branding vs. Marketing: Finding the Difference

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ